Prisme


Prisme

 

 

         Prisme: Olivier Messiaen et les années 30

 

Deze prachtige cd-productie “Prisme: Olivier Messiaen et les années 30” is uitgegeven door de Nederlandse Stichting “Promotion de la musique d’Olivier Messiaen et ses contemporains”. De opnamen zijn verzorgd door D.E Versluis Classical Music Productions.

Zoals de titel van de cd-box al aangeeft staan de jaren ’30 uit het leven van de componist centraal, een periode die direct volgt op Messiaens studietijd aan het Conservatoire (1919-1930), tevens de décade waarin Messiaen in het huwelijk treedt met Claire Delbos (1906-1959).

Een belangrijke reden om dit project vorm en inhoud te geven is gelegen in een door ons geconstateerde onbekendheid van Delbos en haar werk, en dit niet alleen in Nederland, maar ook in Frankrijk. Claire Delbos was een groot violiste, maar schreef ook enkele composities, waaronder orgelwerken en liederen. Haar nog verkrijgbare orgelwerken (Deux Pièces, Paraphrase en Parce, Domine) zijn door Anton Doornhein opgenomen en worden door muziektheoreticus Gijsbert Kok in het booklet van commentaar voorzien.

Doornhein voert daarnaast werken uit van de vrienden uit de sfeer van Conservatoire en Schola Cantorum, onder wie Georges Migot, André Jolivet (diens zelden gehoorde Prélude apocalyptique), Jean-Yves Daniel-Lesur, Jean Langlais en Messiaens orgeldocent Marcel Dupré.

Een tweede inspiratiebron voor deze productie vormde de gedichtenbundel “L’âme en bourgeon” (De ziel in knop) welke dichteres Cécile Sauvage (1883-1927) schreef, tijdens haar zwangerschap van Olivier Messiaen. Op een tweetal gedichten wordt door Arjan Versluis geïmproviseerd. Hij doet dit met als uitgangspunt de door Messiaen ontwikkelde zeven modi (toonreeksen).

Versluis improviseert verder onder andere over een aantal Avondmaalsgezangen waaronder de bekende gregoriaanse hymne “Adoro te devote” op teksten van Thomas van Aquino (1225-1274).
Daarmee zijn we bij de laatste rode draad in deze productie: de eucharistie. Dit sacrament heeft Messiaens gehele leven (en in het bijzonder in de jaren ’30) inspiratie geboden om te componeren.

De Nederlandse theoloog professor Rinse Reeling Brouwer heeft voor het booklet van deze productie een verhandeling geschreven over het avondmaal en de eucharistie. Dit onder de intrigerende titel: “Adoro te devote: een lied dat ook een calvinist kan meebidden”. Daarnaast nam Hans van Gelder o.a. Messiaens eerste orgelwerk “Le banquet céleste”op.

“Prisme: Olivier Messiaen et les années 30” levert in klanken en woorden intrigerende beelden op van een bewogen periode in de Franse muziekgeschiedenis. U kunt deze uitvoering dan ook als een compleet tijdsdocument zien van Messiaen en zijn geliefde Claire (de “Mi” uit de liederencycli “Poèmes pour Mi”) in het bijzonder. Naast een tweetal schitterende cd’s op een fameus orgel wordt deze productie voorzien van een uitvoerig tekst en kleuren foto boekje van 100 pagina’s in drie talen. Deze productie is dan ook een aanrader voor elke orgelliefhebber!

Te bestellen op www.deversluis.nl of leverbaar via de vakhandel.

Maart 2011, Barendrecht, Hans van Gelder

   

Inlogformulier  

   

Winkelwagen  

   
© Vandamonline.eu